Back to home

MxCee: New Zealand

Laatste update: 12 April, 16:38 - Volg ons op Facebook voor updates!

De MxCee, Mega Excursie Commissie, is de commissie die intercontinentale reizen organiseert voor Studievereniging Cover. In 2015 organiseren wij een reis naar Nieuw Zeeland. Dat je deze pagina bekijkt, betekent waarschijnlijk dat iemand die je kent mee gaat met deze reis. Op deze pagina kun je alles vinden over wat deze persoon zal gaan doen tijdens deze reis.

1. Heenvlucht
  2. We vliegen met de maatschappij Emirates. Alle genoemde vluchttijden zijn Nederlandse tijd.
  3. vertrek vanaf Schiphol. We vliegen in 6.35 uur met vlucht EK0150 (toestel: Boeing 777-300ER) naar Dubai, waar we op aankomen.
  4. vertrek vanaf Dubai. We vliegen in 18.35 uur met vlucht EK0406 Airbus A380-800) naar Auckland, waar we op aankomen. Tussendoor, , maken we een stop in Melbourne, waar we vertrekken om
  5. Auckland
  6. Auckland is het dichtstbevolkte stedelijk gebied van Nieuw Zeeland, waar ongeveer een derde van de gehele Nieuw-Zeelandse bevolking leeft. Dit is de eerste stad die we aan doen. We overnachten hier in Frienz Backpacker Hostel.
    1. Uitrusten van een lange vlucht.
    2. Stadswandeling.
    3. Bezoek aan Auckland University of Technology.
    4. Bezoek aan Waiheke Island.
    5. Bezoek aan Rush Digital.
  7. Noordereiland (kaart)
  8. Na Auckland gezien te hebben, gaan we campers huren om zo de natuur van het land mee te krijgen. We huren vier campers van het type Apollo Euro Deluxe. In iedere camper zitten twee bestuurders en overnachten vijf mensen. De campers zijn van alle gemakken voorzien en zullen voor 11 dagen ons thuis zijn.
    1. Vertrek uit Auckland. Deze dag rijden we via het prachtige stranden van Cathedral Cove (bij Coromandel) naar het kuststadje Tauranga, waar we overnachten.
    2. Vanuit Tauranga reizen we naar Rotorua. Dit stadje ligt middenin een gebied dat bekend is om de geothemische activiteit. Overal in de wijde omgeving zijn hete bronnen en geisers te vinden. Hoewel de stad in 2006 is verkozen tot mooiste stad van Nieuw Zeeland, stinkt het er door de geothermische activiteit naar rotte eireren en zwaveldioxide.
    3. Na overnachting in Rotorua vertrekken we naar Mount Tongariro, beter bekend als Mount Doom (van The Lord of the Rings). Deze dag zullen we het vulkanische gebied en het omliggende nationale park bewonderen.
    4. Na overnachting in het de buurt van Mount Tongariro, vertrekken we naar de Wellington.
  9. Wellington
  10. Hoewel het de hoofdstad van het land is, is Wellington met bijna 400.000 inwoners slechts twee keer zo groot als Groningen. Omdat we ze op het zuidereiland weer nodig hebben, verblijven we hier in onze campers.
    1. Bezoek aan Victoria University
    2. Bezoek aan Sidhe / PikPok
    3. Activiteit met locale startups, georaniseerd door PledgeMe
  11. Zuidereiland (kaart)
  12. Vanuit Wellington nemen we de veerboot naar het Zuidereiland. Dit eiland is het grootste van Nieuw Zeeland, en staat bekend om de nationale parken met prachtige natuur, indrukwekkende fjorden (sounds), gletsjers en skigebieden. We zullen hier onze tocht met de campers voortzetten.
    1. Vanuit wellington nemen we om de boot, Kaitaki , naar Picton (route). Daar vandaan rijden we naar Greymouth waar we zullen overnachten.
    2. Deze dag reizen we naar Queenstown. Onderweg maken we een tussenstop bij de Franz Joseph Gletsjer.
    3. Queenstown staat bekend als de avonturenstad, of de stad van de extreme sporten. De omgeving van de stad, die veel gebruikt is als filmdecor, staat bekend om haar schoonheid, waarbij namen als Paradise natuurlijk tot de verbeelding spreken (Pardise is een gebied in de buurt van het dichtbij gelegen stadje Glenorchy). Voor de mensen die het liever rustig aan doen valt in de stad overigens ook genoeg te beleven, gezien er volgens zeggen de beste hamburgers ter wereld gegeten kunnen worden.
    4. 's Avonds verlaten we de stad, opweg naar onze overnachtingsplek bij Aoraki, ook bekend als Mount Cook.
    5. Na een nacht bij Aoraki reizen we door naar Tekapo, een klein dorpje bij het gelijknamige meer. Daar bewonderen we de prachtige natuur, waarna het tijd is om te vertrekken naar de eindbestemming van de reis.
  13. Christchurch
  14. In Christchurch aangekomen verruilen we de campers voor YMCA Hostel. De stad, de oudste en op een na grootste stad van Nieuw Zeeland, is op dit moment herstellende van de gevolgen van de zware aardbeving uit 2011. Een gebeurtenis waarbij het grootste gedeelte van het historische centrum werd verwoest. Als teken van de wederopbouw is de Cardboard Cathedral (Kartonnen kathedraal) neergezet. Een tijdelijk multifunctioneel gebouw, gemaakt van 86 kartonnen pijpen, dat dient als kerk en concertzaal.
    1. Bezoek Jade Software
    2. Nog onbekend
    3. Nog onbekend
  15. Terugvlucht
  16. Alle genoemde vluchttijden zijn Nederlandse tijd.
  17. vertrek vanaf Christchurch. We vliegen in 21.50 uur met vlucht EK0419 (toestel: Boeing 777-300ER) naar Dubai, waar we op aankomen.Tussendoor, , maken we een stop in Sydney, waar we vertrekken om . Daarna stoppen we om 20.10 ook nog in Bangkok, waar we vertrekken om .
  18. vertrek vanaf Dubai. We vliegen in 6.55 uur met vlucht EK0147 Airbus A380-800) naar Schiphol, waar we op aankomen.
  19. Dan rest ons alleen nog de trein naar Groningen, waar we dan aan het eind van de middag aankomen en hopelijk kunnen terugkijken op een geweldige reis.

Veelgestelde vragen

Wat is het tijdverschil?
Het is in Nieuw Zeeland 10 uur later dan in Nederland.
Hoe klinkt een kiwi?
Dat verschilt per soort. De kiwi die voorkomt in de Nederlandse supermarkt maakt over het algemeen geen geluid. De kiwi die rondloopt in Nieuw Zeeland klinkt als in dit filmpje: